همکاری «ارژنگ امیرفضلی» و «سعید داخ» در نمایش «نینوچکا»
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۳۷۰۶
خبرگزاری میزان- تماشاخانههای شهر تهران طی آبان ماه ۱۳۹۸ شاهد حضور آثار مختلفی از نسل جوان و پیشکسوت عرصه نمایشی در تماشاخانههای دولتی و خصوصی شهر تهران است که از جمله مهمترین آنها میتوان به نمایش «نینوچکا» اشاره کرد. تاریخ انتشار: 16:30 - 24 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۷۵۲۳
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، تماشاخانههای شهر تهران طی آبان ماه ۱۳۹۸ شاهد حضور آثار مختلفی از نسل جوان و پیشکسوت عرصه نمایشی در تماشاخانههای دولتی و خصوصی شهر تهران است که از جمله مهمترین آنها میتوان به نمایش «نینوچکا» اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«ارژنگ امیرفضلی» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در این نمایش نقش اصلی را بر عهده دارد، «سعید داخ» کارگردانی این اثر نمایشی در تماشاخانه دیوار چهارم را بر عهده دارد.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه نقد آثار نمایشی روی صحنه اینجا کلیک کنیدنینوچکا
نویسنده: مجتبی کاظمی (براساس فیلم نامهی نینوچکا اثر بیلی وایلدر)
کارگردان: سعید داخ
بازیگران: ارژنگ امیر فضلی، کامبیز امینی، کتانه افشاری نژاد، امیر تیموری، جوانه دلشاد، علی داوری، پردیس رفیعی، شبنم ندیمی، زهرا بهرامی، فاطمه دهقانی
تهیه کننده: انوشه زاهدی
حامی مالی: کلینیک زیبایی رونیکا
طراح لباس: مقدی شامیریان
طراح نور و صحنه: ایمان نظری
ساخت تیزر، طراح پوستر و محتوای گرافیکی: CT studio
دستیار کارگردان و برنامه ریز: مریم یاسین زاده
موسیقی: حمید رشیدی
عکاس: فرانک جامه بزرگ
دستیار دوم کارگردان: امید آراسته
مجری نور و صدا: عرفان ادهمیان
مشاور رسانه ای: سید محمد صادق سیادت
تبلیغات مجازی: گروه تئاتر ریما
مدیر تبلیغات: فرید رحمتی
مجری طرح: امیر تیموری
هیچ کس نمیتونه بگه نینوچکا یه روس بد بوده
خلاصه: یه هیئت روسی برای فروش جواهرات مصادره شده ی سلطنتی وارد فرانسه میشوند با دخالت کنت دالگو و ورود نینوچکا برای نظارت برفروش جواهرات ماجراهای پیچیده ای اتفاق میفتد که منجر به...
مکان: تئاتر دیوار چهارم
کد ۱۳
نویسنده: عماد رجبلو
کارگردان: سوگل جعفری
مشاور و دراماتورژ و بازیگردان: میثاق زارع
تهیه کنندگان: مزدک محبوب نژاد، مریم صفایی
بازیگران به ترتیب حروف الفبا: زهرا آقاپور، پروا آقاجانی، نسا توافق، مارال جمال پناه، انیس صنیعی، پژند سلیمانی، الهه فرازمند، مهناز مهدی زاده
دستیار کارگردان: ندا علی رحیمی
منشی صحنه: معصومه مسعودی
طراح صحنه: سوگل جعفری
طراح لباس: مریم صفایی (مزون گل پنبه)
طراح و ساخت تیزر: مصطفی قاهری
طراح پوستر: میثاق زارع
طراح بروشور: هما براتی
عکاسان: بهادر باستان حق، آرمین طاهرخانی
لطفاْ ۳۰ دقیقه زودتر در محل اجرا حاضر باشید.
خلاصه: دخترها به صف میشوند. پچپچه میکنند، میخندند، آنها خبر ندارند آن روز برای آنها مثل همیشه نخواهد بود.
سفر خسرو به مسکو
نویسنده و کارگردان: سپهر حیدری نژاد
بازیگران: محمد حسین اثنی عشری، مهدی حسینی، سپهر حیدری نژاد، زهرا خان محمدی، بابک خدایی، بهار رضی زاده، احسان طیب، مهشید محمدی
سرمایه گذاران: مجید رضی زاده، سعیده موسوی زاده
مشاورمتن و کارگردان: بهار رضی زاده
طراح نور: مصطفی اسفندیاری
طرح گرافیک: سپهر امیدوار
روابط عمومی: سبا حیدر خانی
طراح لباس: سروناز امیدی
طراح صحنه: سپهر حیدری نژاد
دستیار کارگردان: پرنیان امیرانتخابی
عکاس: پریناز صفویه
ساخت تیزر: علی حافظ پور، سپهر حیدری نژاد
تدوین: مهرنوش گلدوست
مدیر تولید: مسعود شامی خاتونی
خلاصه: خسرو دارد به روسیه میرود و برای خودش مهمانی خداحافظی گرفته. اشخاص مهمانی نیز گروه قدیمی دوستان او از زمان دانشگاه هستند که در حال حاضر اکثرشان با یکدیگر مشکل دارند. مهمانی شروع میشود اما این همهی ماجرا نیست.
مکان: عمارت نوفل لوشاتو
گریز از مرکز
نویسنده و کارگردان: احسان اکبرنژاد
بازیگران: محمد نادری، پویان درزی، الهام جدی، فردین شاه حسینی، پریسا بنی آدم، هادی شیخ الاسلامی، وحید نفر، احسان اکبرنژاد و مهرداد ضیایی
تهیه کننده: مسعود اسعدی
برنامه ریز و دستیار کارگردان: مسعود قدسی
منشی صحنه: صدف قطعی
دستیار کارگردان: احسان سلیمیان
موزیک: کیارش اعتماد سیفی
طراح نور: محمد رضا رحمتی
طراح لباس: مریم بختیاری
مشاور صحنه: سینا ییلاق بیگی، پوریا اخوان
ساخت دکور: رضا بختیاری
عکاس: مهرسا چاووشی
طراح گرافیک: خورشید آزادی
مدیر صحنه: سعید مردانی، کیمیا جعفریان
تبلیغات مجازی: باربد طولابی (تهران تماشا)
خلاصه: بزرگترین خلافکاران آمریکا تصمیم میگیرند از انبار سلاح هستهای دزدی کنند، برای این کار محبور میشوند.
مکان: تماشاخانه سپند
فرمالیتهنویسنده، طراح و کارگردان:
علی صفری
بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا)
سلاله ارغوان، احسان خانمحمدی، هامون خانمحمدی، نجمه صفایی، حامد عابدی.
شیده غفاریان، نگین فیروزمنش، اریک قاراسمیان، مجید قفلی، امیرعلی گودرزی
تهیه کننده:
مسعود حمزهای
طراح موسیقی: روزبه اخوان
طراح لباس: متین کی منش
طراح گریم: رها حاجی زینل
طراح صحنه: علی صفری
طراح نور: صالح رجایی
طراح گرافیک: مسعود امینی
طراح تیزر: امین یوسفی
دستیار اول کارگردان: محمدامین فرج خواه
دستیار دوم کارگردان و برنامه ریز: علیرضا محبوبی
نوازندگان: امیرراد چالیها، روزبه اخوان
مدیر صحنه:سارا مددی
عکاس: رضا جاویدی، علیرضا محبوبی
اجرای گریم: سما رحمتی، مریم سرهانی
خلاصه: شهر از ۹ نفر جمعیت تشکیل شده که کاهش یا افزایش جمعیت خلاف قوانین خواهد بود.
مکان: پردیس تئاتر شهرزاد
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: نمایش کد 13 نمایش فرمالیته
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۳۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازگویی مشکلات و دغدغههای روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایشهایم اولویتم دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.
محمدرضا اربابی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ میدهد، میپردازد. در واقع این نمایش نشاندهنده بخشی از جامعه و عدهای از انسانها است که شخصیتهای نمایش به تعریف آن میپردازند.
وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه میروند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانهروزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.
اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبالها بسیار خوب و راضیکننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق میافتد، تحلیلهای جامعهشناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.
وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامههای مختلفی را مطالعه میکنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا میکنم.
اربابی اضافه کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایشهایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی میتواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغههای جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایشهایم اولویتام دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است.
اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است
وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کردهام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدیام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.
اربابی اضافه کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربهای متفاوت بود و سعی میکنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.
وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: بهعقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آنها هستم.
اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند
کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آنها بایستند.
اربابی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا میتوان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیشبینی کرد؛ چراکه نمایشهای روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایشهایی با حضور نسل جوان دیدهام که به نظرم میتوان امسال و سال آینده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.
عکس تزئینی استیکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند
رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهدهدار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونهای آفتابپرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.
این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب میشود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل میکنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار میگیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیمگیرنده دانشگاه میشود.
وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.
این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنشها نشان میدهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمدهام، بیان کرد: بر اساس مشورتهایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیدهاند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.
سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهدهدار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز میکنم.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالشها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.
سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفهای را به خوبی رعایت میکنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه میشد بود.
وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار میشد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد میکنند، ایشان با متانت آرامش را در گروه حاکم میکرد و من از کار در کنارش لذت بردم.
نمایشهای روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفتهاند
این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایشهای روی صحنه بهتر ازسالهای گذشته است و نمایشها به سمت رئالیست پیش رفتهاند و میتوان گفت نسبت به نمایشهایی که قبلا اجرا میشد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ کیفیت متن و نمایشنامهها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بودهایم.
سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایشهای روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سالها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقهای را پوشش میدهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایشهایشان فروش خوبی دارد و دیده شدهاند.
تربیت نابازیگر در کارگاههای آموزشی نامعتبر
وی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی توسط افراد بیسابقه باعث لطمه به تئاتر میشود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاهها و کلاسهای آموزش بازیگری برگزار میشود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره میشوند و به ظاهر بازیگر آموزش میدهند که در واقع اینگونه نیست.
این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری میشوند باید پس از گذراندن کلاسهای آموزشی در بخشهای کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکسها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربههای بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.
بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است
سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایشهای اصلی نقشی را ایفا میکنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمیتوانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.
انتهای پیام